FO flyr ikke Norwegian så lenge det er streik

- Vi oppfordrer tillitsvalgte og medlemmer til å unngå å benytte Norwegian som flyselskap så lenge pilotstreiken foregår, sier forbundsleder Mimmi Kvisvik. LO har besluttet ikke å benytte selskapet til tjenestereiser som LOs administrasjon og ledelse foretar. Også Unio-leder Anders Folkestad ber folk tenke seg om.

I likhet med resten av fagbevegelsen reagerer FO-lederen på at Norwegian ser ut til å ville organisere seg vekk fra det reelle arbeidsgiveransvaret ved å "shoppe seg ut av" en tariffavtale ved å omorganisere selskapet. Det vil svekke arbeidstakernes posisjon om det blir så enkelt å sjonglere mellom organisering og arbeidsgiveransvar, sier Kvisvik.

LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik sier til Klassekampen i dag at LO ikke ønsker å komme i en situasjon der organisasjonen bruker en aktør som benytter streikebrytere for å holde virksomheten i gang. Mens YS-leder Reidun Berland stiller seg bak Parats kritikk av Norwegian: - Det kan ikke herske noen tvil om at Norwegian benytter streikebryteri. Vi støtter de som er streik, sier også hun til Klassekampen idag.

Les mer på frifagbevegelse.no