Fagfolks kritikk av barnevernet kan gjøre stor skade

- Når jeg leser fagfolkenes "bekymringsmelding" om barnevernet, tenker jeg at de viser manglende kunnskap om barneverntjenesten i dag, sier Vibeke Bonne Øyri, leder ved barneverntjenesten i bydel Vestre Aker i Oslo, til Aftenposten i dag.

- Noen fagfolk kan ha hatt uheldige enketopplevelser, og det virker som om de generaliserer disse til å gjelde hele barnevernets virksomhet, sier Øyri til avisen. Hun redd for at utspillet gjør stor skade: - Folk kan bli redde for å melde bekymring. Det er veldig uheldig og kan gå utover barn som har det vanskelig, sier hun.

Også psykologspesialist Didrik Hægeland rykker ut til forsvar for barnevernet.  - Jeg møter daglig kompetente og topp motiverte saksbehandlere som jobber på spreng for å hjelpe barn og familier i sitt nærmiljø. De er underbemannet i forhold til saksmengde og kompleksitet, men streber etter kvalitet og effektivitet. Og de er hele tiden klar over konsekvensene hvis man gjør feil i dette yrket, sier Hægland.

Les mer i Aftenposten

Les også Syv ting som er blitt bedre i barnevernet og syv ting som kan bli bedre i samme avis.